In deze blog geven we tips hoe jij je emailcampagnes kunt verbeteren. Of je nou je e-mails verstuurd via MailChimp, ActiveCampaign of via een ander programma een goede open ratio is van groot belang.
Open ratio
De open ratio van je mailing is het percentage van de ontvangers dat jouw mail opent.
Open ratio = geopende emails / (verzonden e-mails – bounces) x 100%
Bij het verzenden van een emailcampagne wordt er een stukje code meegezonden die wanneer men de mailing opent de server laat weten dat de ontvanger de mailing heeft geopend. Dankzij de open ratio weet je dus hoeveel ontvanger de e-mail hebben geopend, maar het zegt niets over het percentage wat daadwerkelijk de e-mail daadwerkelijk heeft gelezen.
In de praktijk is een 100% open ratio niet realistisch en is het raadzaam om te kijken hoe e-mailcampagnes het in het verleden hebben gedaan. Daarnaast kun je achterhalen wat de score is van de rest van Nederland. Volgens de DDMA-benchmark 2017 ligt de gemiddelde open ratio op 37,5%.
Hoe verbeter je jouw open ratio?
- Zorg ervoor dat je afzendernaam en replyadres zo veel mogelijk aansluiten bij de emailcampagne. Zorg dat het persoonlijk overkomt.
- Zorg dat je onderwerp regel aanzet tot actie. Varieer tussen een vraag of een aankondiging.
- Personaliseer waar mogelijk. Zowel in de onderwerp regel als de aanhef in de email zelf.
- Zorg dat je snippet (het korte tekstje dat mensen kunnen lezen zodat dat de email geopend hoeft te worden) de ontvanger aanspreekt en nieuwsgierig maakt.
- Zorg dat je onderwerp regel en snippet niet te lang zijn.
Content tips:
- Zorg dat je belangrijkste nieuws altijd bovenaan de mail plaatst.
- Zorg ervoor dat de content ook te begrijpen is zonder afbeeldingen. Sommige mailprogramma’s downloaden niet altijd alle afbeeldingen automatisch.
- Zorg voor verschillende call-to-actions. Een goede CTA is opvallend en nodigt uit tot een klik.
Tijdstip en dag
Uit onderzoek blijkt dat driekwart van alle emailcampagnes tijdens kantooruren wordt verzonden. Uiteraard varieert de effectiviteit per industrie. In sommige sectoren zoals e-commerce werkt het soms weer om de emailcampagne ’s avonds of in het weekend uit te sturen.