Progressive Web Apps: mobile first!

Progressive Web Apps: mobile first!

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Onderzoek laat zien dat meer dan een kwart van de Nederlanders meer dan 3 uur per dag op het beeldscherm kijken, onder jongeren is dit zelfs 60%. Daarnaast komt ook ruim 50% van het wereldwijde internetgebruik vanaf een mobiele telefoon in maart 2018. Het wordt dus steeds belangrijker om rekening te houden met deze markt. Maar hoe maak je een goede mobiele website?

Sinds een paar jaar wordt de Progressive Web App steeds meer gebruikt voor nieuwe websites. Simpel gezegd is een PWA een smartphone app die je gewoon via de browser kunt bekijken en dus niet hoeft te installeren. Een perfecte combinatie van de functies van een app met het snelle zoeken via de browser. De nieuwste updates van Google Android en Apple iOS ondersteunen de PWA’s waardoor je alsnog snel een shortlink op het scherm van je smartphone kunt zetten die een stuk minder ruimte inneemt dan een gedownloade app. Dankzij cookies kun je er (na kort gebruik) ook offline gebruik van maken.

Door deze ontwikkeling en het groeiende gebruik van de smartphone voor internet, is de term Mobile first geboren. Huidige, moderne websites worden ontworpen voor een desktop en door middel van responsive design geschikt gemaakt voor de smartphone. Mobile first draait dit om door eerst de mobiele webpage te maken en dan pas de desktop versie. In de praktijk blijkt dat consumenten voor een snelle zoekopdracht naar de smartphone grijpen, terwijl de desktop gebruikt wordt voor een meer grondige zoektocht (bron: Internet Culture). Door bijvoorbeeld afbeeldingen op mobiel formaat te maken en content duidelijk te verwerken, kan een mobiele website sneller geladen worden en komt de inhoud duidelijker in beeld. Dit maakt de site een stuk aangenamer om snel te bekijken, wat resulteert in een betere ranking in Google.

UnitedConsumers nam de stap en ontwierp hun nieuwe website Mobile first met een progressive web app. Paul van Selms, medeoprichter van UnitedConsumers, zegt hierover: “Tijdens het ontwerpen van de website is eerst het mobiele ontwerp gemaakt”.  “Hierbij is gekozen voor een website die oogt en voelt als een app, maar dat in wezen toch niet is: een progressive web app. Zo hoeven gebruikers geen app te downloaden, maar kunnen ze de website gewoon als app gebruiken.” .“Dit is gedaan met de gedachte dat de mobiele gebruiker een korte aandachtspanne heeft”, aldus Van Selms. “Hij wil snel antwoord op zijn vraag en snel vinden wat hij zoekt. Geen onnodige poespas meer en eenvoudig zien wat je nodig hebt.” En ze worden beloond, zo zegt  Van Selms, door een hogere ranking van Google.

De nieuwe website van UnitedConsumers is net online en het wordt dus interessant om te zien hoe dit ontwikkelt en of het de nieuwe trend in de digitale wereld wordt. Interactiviteit wordt steeds belangrijker en de Progressive Web App geeft bedrijven nog meer in te spelen op het bezoek van een digitale klant. Mobile first!

Via Customertalk & Dutchcowboys (28-04-2018)

 

MEER WETEN?

Neem vrijblijvend contact met ons op